Luilak

Geplaatst op Geupdate op

18581952_1358646514229796_1441571546761940767_n

Alles wat bloeit ligt stil te wachten,
nog in de tijd geconserveerd.
Alles wat groeit, nog in gedachten,
wacht tot de inspiratie is teruggekeerd.

 

Het is de zaterdag tussen luilak-ochtend en Pinksteren in en ik voel me een beetje zoals de tekst en afbeelding weergeven. Luilak: dat is de ochtend waarop de langslapers volgens een oude folkloristische luidruchtig worden gewekt om zo het Pinksterweekend in te luiden. Door met blikjes die met touwtjes achter fietsen waren gebonden door de straten te rijden, belletje-trek te doen en dan luidkeels dat rijmpje ‘Luilak, beddenzak…’ te zingen. Dat was tenminste in mijn jeugd zo. Maar misschien is de jeugd van tegenwoordig zelf te lui voor luilak, of woon ik in ons slaapstadje daarvoor iets te rustig buiten de stadcirkel van Amsterdam

Ook het traditionele muziekfestival Pinkpop wordt niet meer in het Pinksterweekend gehouden. Wat is er dan eigenlijk nog over van Pinksteren? Wat zegt het ons nog? In aansluiting met de associatie bij het oude liedje ‘Op een mooie Pinksterdag’ belooft het in ieder geval prachtig weer te worden en dan is het wel lekker als het voor de meesten een extra lang weekend mag zijn. En het is vandaag ook nog eens de dag van het huwelijk waar de pers al helemaal bol van staat, van de Britse prins Harry en de Amerikaanse actrice Meghan Marckle. Zo’n koninklijk huwelijk heeft toch altijd wel iets bijzonders. Maar volgens de christelijke traditie waar dit feest uit voortkomt, ontvingen de leerlingen van Jezus de Heilige Geest, de goddelijke bezieling. En zonder inspiratie op z’n tijd, kunnen we niet.

Sinds deze week mag ik langzaamaan het dragen van de brace rond mijn knie gaan afbouwen. Jippie!! Maar na zo’n vier maanden ingepakt te hebben gezeten, doet die knie nog niet precies wat mijn geest wil. Dat voelt ook allemaal nog wat ongewoon. En omdat ik van nature nogal een draaikont ben met slapen (of geef ik nu wel erg veel persoonlijke informatie prijs?), heb ik geprobeerd om weer op mijn zij te slapen. Zo ontspannen als de dame op dat plaatje lag dat nog niet, dat was nog een heel gedoe en het ligt niet lang lekker. Dat komt vast nog wel. Met een beetje meer inspiratie. Ik wens ieder een heel inspirerend Pinksterweekend toe. Ik draai me nog even om…

 

2 gedachten over “Luilak

    Hans Oud zei:
    19/05/2018 om 08:12

    Práchtig …
    Mooie dagen gewenst!
    Hartelijke groet,
    Hans Oud.

    Like

Plaats een reactie